fredag den 15. november 2013

Suler og vindstille fødselsdag på Tårbæk Rev

Sule over Sundet. En mindre flok slog følge med os nogle mil, da vi sejlede mod Tårbæk
Det er afsindig længe siden jeg har blogget og afsindigt længe siden jeg har fisket. Det har bare været et umuligt efterår. 
Enten har vejret været umuligt. Når det endelig artede sig kunne jeg ikke komme på vandet. Enten fordi der var sygdom på jobbet eller fordi det var min tur til at have mine skønne unger. Min far blev alvorligt syg og jeg måtte rejse et par gange til udlandet.
Det må have været omkring 7 uger siden jeg sidst har fisket og jeg kan ærligt ikke huske, hvornår jeg sidst har måtte holde mig væk fra vandet så længe.
Men nu var det så blevet d. 15. november, runder min fødselsdag og "en" må have gjort det nogenlunde hæderligt det seneste års tid. Vejrudsigten så nemlig sådan her ud og jeg kunne holde fri fra jobbet :-)
Min gode ven Peter troppede op med overraskelser og godt humør. Tidlig formiddag satte vi kursen mod Tårbæk Rev og Flakket. 
Lidt nord for Middelgrunden slog en lille flok suler sig til os. De fulgte os en mil eller to. Prægtige store søfugle som jeg ikke har lagt mærke til før. 
Det skulle blive dette vinterhalvårs første trollingtur efter torsk. Andre har været ude en del gange og haft forrygende fiskeri allerede nu. Fx. Tore, fra sundfiskergruppen på Facebook, havde ugen inden fanget rigtig godt på revet. Sjovt nok var der ingen krabber i torskene i sidste uge. De var fuld af sild. 
Peter og jeg sætter grejerne. Dipsyer med toby blink og "den obligatoriske" wobbler, langt bag de øvrige agn. 
Fiskeriet kunne på ingen måde matche det andre havde beskrevet i sidste uge, men en fisk kom da op af sundet nu og da. Det var tydeligt at de huggede meget forsigtig. Vi havde vel 10 kontakter som ikke blev kroget. Størstedelen af dem vi fik op at vende var kroget meget yderligt.
Små 2 kilo. Vi glemte helt at tage billeder. Måske havde vi for travlt med at hygge os og fiske
Ingen store torsk, men omvendt kun ganske få undermålere. Vi afprøvede forskellige dybder fra 6-12 meter. Det var som om det virkede bedst omkring de 10 meter. 
På et tidspunkt var vi kommet for langt ud over kanten og var på 15-16 meter. Vi bliver enige om at tage grejerne op og søge tilbage mod det lavere vand. Sætningen var dårligt talt til ende, før vi 3 af stængerne på én gang fleksede godt i bund. Den ene line knak men de to andre fik vi op. Sjovt nok kom der en følger med. Helt op til overfladen. Den var fuldstændig ligeglad med båd og stod 10 centimeter under overfladen. Vi kunne have taget den med gaffen, som Peter sagde. Her ude på det dybere vand var der massive småstimer af sild. Vi havde helt sikkert  lige ramt en flok torsk der jagede sild i det midterste vandlag.Til forkel fra de øvrige havde disse torsk ikke krabber i sig. Det havde alle de andre som vi fangede på lavere vand. 
Vi havde små 30 fisk oppe at vende. Største var vel lidt over 2½ kilo.

V

Ingen kommentarer:

Send en kommentar