fredag den 26. april 2013

As Good as It Gets!

Man har fri og DMI lover milde vinde = det "blå kontor" holder åbent.
Ude på sundet var der overraskende varmt. Først røg jakken. Kort efter kogte fødderne i støvlerne, så jeg endte med at fiske i bare fødder, med opsmøgede bukser.
Opsmøgede bukser og bare fødder. Var det virkelig frostvejr for 14 dage siden?
Første spot var en smule skuffende, men spot nr. 2 holdt grumt mange torsk. Torsk som var i hugget og villigt gik til pirkene.
Morten har videreudvilket sin jig-flue-klon- ting, og jeg skal da lige love at det er noget der virker. I korte træk har Morten bundet en flue på et gult 60 gr. jighovede. Mange gange nåede den næppe at røre bunden før der sad fisk på den.

Mortens hjemmebundne jigflue - et sikkert hit til torskene
Efter en lille times tid får jeg en fisk der trækker line af hjulet. En fisk der føles rigtig god. Den tager flere udløb og det er virkeligt underholdende på det lette grej. Slutteligt kommer der en rigtig fin fisk til overfladen. 4,5 kg tyksak med bugen fuld af krabber. Kastesæsonens foreløbigt bedste torsk er en realitet.

Kastesæsonens foreløbigt bedste. 4,5 kg oppe efter en forrygende sjov fight
Vandet er meget roligt og pludseligt råber Morten "så du det?" ca. 30 meter fra båden plasker det i overfladen og en stor ørred flasher sin ryg over vandlinjen. Den var godt nok bred og vi anslår den til en 7-8 kg fisk. Naturligvis kaster vi som gale vores blink mod ringene i vandet. En majestætisk fisk svømmer videre og vi har mindet om et kort glimt af den.

Vi måtte holde en pause og sejle til København for at samle Jens op ved Toldboden. Da vi kom tilbage til spot 2 var fiskeriet gået lidt i stå. Vi gav det et par drev men kun ganske få fisk, som nu var blevet meget forsigtige og kun puffede lidt til pirkene. Vi fik et par stykker på havmede, men det var ikke det vilde. Tid til pladsskifte. Spot tre var der lidt mere gang i, men kun meget små torsk. Vi rykkede til en velkendt top, som plejer at være plastret til med garn. Måske gårsdagens stormvejr havde holdt fiskerne fra at sætte deres garn. Men ak nej. Der var sat kilometervis af garn. I stedet valgte vi at sejle til spot 4. Her var der godt med fisk. Så godt at vi kunne fiske her resten af dagen. Vind og strøm var frisket lidt op. Den tidligere varme var afløst af kold luft og der skulle nu to lag tøj til. Vi drev 1,5 knob så der blev skiftet til mere kompakte pirke der hurtigere fandt bunden. Jeg kastede mod drivretningen og satte en Wiggler 60 gr. Jens som fiskede på "pirkesiden" brugte 125 gr. Morten kastede på tværs af drivretningen og benyttede en hvenpirk på ca. 100 gr. Så kunne vi lige akkurat holde bund.
Torskene hugger ikke længere som sindsyge, men der kommer da et par fisk op til hver mand på hvert drev. Så sker det at Jens' stang bukker godt sammen. Efter et par minutters fight lander han en fin fin torsk på ca. 3,5 kg
Jens med flot fisk på ca. 3,5 kg.
Tiden flyver afsted når man har det bedst. Vi havde efterhånden en del fisk der skulle filleteres. Så der gik lidt tid med det. Jeg havde læst at der ville være en hugperiode fra kl 20 og en time frem.
Vi var på pletten præcis kl 20 og så gik det hurtigt. Nu ville torskene have ophængerfluerne og Mortens jigflue. De huggede løs. I fiskebladene skrives der nogen gange om "champagnefiskeri" Jeg har aldrig helt forstået, hvor det udtryk kommer fra, men det var vist det vi oplevede. Sindsygt godt fiskeri med masser af fisk og action. Vi huskede naturligvis at sætte et kryds i båden udfor stedet, så vi kan finde det igen ;-)
Næsten ingen af torskene huggede på pirken. Jeg skiftede defor til en toby i kobber/sort. Den farvekombinatioen har tidligere virket godt når mørket falder på. Det virkede - nu huggede de på både pirken og fluen. Efter lidt tid bukker min Bonito stang helt til det yderste. Enten sidder der en større fisk på den end nogensinde før. Eller også har jeg fejlkroget en halvstor fisk. Der er konstant pres fra dybet. Og fisken tager line så hjulet synger. Centimeter for centimeter kommer "fisken" op. Det viste sig at være en flot dublet på en fisk på ca. 3 kg, der havde taget pirken og en på 1,5 der sad på fluen.
Efter en halv times "champagnefiskeri" trækker vejret op og søen bliver lige urolig nok. Vi vælger at søge i læ og ordne de sidste fisk inden de bliver helt mørkt. En kanondag tager ende.

...

Et par gode råd til alle der skal ud i den kommende tid
Husk solcreme
Solen står lavt og DMI advarer om tyndt ozonlag som gør solen ekstra stærk. Selv om jeg brugte faktor 15 fik jeg for meget sol. [ Jeg har en fin hvid Rayban silhuet om øjnene midt i mit knaldrøde fjæs B-) ]

Tag kølelegemer med
Når vinden står stille og solen bager fordærver fisken lynhurtigt. Overfladevandet er 8,6 grader. Det er bare med at rense/filletere fisken så hurtigt som muligt og komme den i køletaske med kølelegemer i en fart.

Benyt  ophængerflue
Til tider er det kun fluerne der virker. Jeg fik over 10 fisk på DGTF fluen. Morten og Jens fik splittet deres fluer ad af hugvillige torsk.

Tag bundtackler og lidt agn med.
Specielt når fiskene ikke er i hugget kan et bundtackel virkelig gøre en forskel. Vi fangede et par fisk på mede. De huggede på skalreje og hornfiskestrimmel.

Genudsæt de mindre torsk
Der er rigelig af fisk i alle størrelser. Jeg vil gerne opfordre til at genudsætte de mindste mindste så skånsomt som muligt. Det gør vi selv.